MTZ

Nákup – zásobování


Modul slouží pro úplné zpracování agendy zásobování. Prostřednictvím tohoto modulu se provádí základní operace v oblasti zásobování.

  • Plánování nákupu

  • Objednávky

  • Příjem materiálu

  • Výdej (spotřeba) materiálu

  • Evidence skladového materiálu


Plánování nákupu

Na základě plánu výroby v naturálních jednotkách a  databáze spotřebních norem z modulu VÝROBA počítač vyhodnotí potřebu jednotlivých surovin a ostatních přímých materiálů a s využitím informací z databáze materiálů o skutečné zásobě, minimální a maximální zásobě, potenciálních dodavatelích jednotlivých materiálů, jejich dodacích lhůtách a cenách jednotlivých materiálů a nabídne tyto materiály k objednání – automaticky vygeneruje návrh objednávek.

Pro zpracování plánu výroby je uživateli k dispozici nabídka pomůcek, jako je např. plán minulého měsíce, stejného období minulého roku a pod. Takto lze naplánovat nejen materiály ve výrobě, ale všechny materiály vykazující pravidelnou spotřebu.


Objednávky

Automaticky vygenerovaný návrh objednávek je možno „ručně“ doplňovat a upravovat – provádět optimalizaci naturálních a hodnotových parametrů nákupu. Objednávající má v každé fázi zpracování objednávky k dispozici online veškeré informace o dodavatelích příslušných materiálů, jejich cenách, dodaných množstvích apod.

Následně jsou z návrhu objednávek generovány skutečné objednávky s datem dodání, které podléhají schválení odpovědným pracovníkem. Schvalování objednávek se rovněž řeší tímto modulem elektronicky.

Objednávky je pak možno volitelně tisknout a zasílat příslušným dodavatelům materiálů. Systém zároveň automaticky zajišťuje evidenci potvrzení objednávky – množství, dodacích a cenových podmínek.

Tohoto modulu lze samozřejmě využít i pro objednávky ostatních materiálů, které nejsou dále zpracovávány v systému výroby (údržbový materiál,  kancelářský materiál apod.).

Veškeré činnosti týkající se příjmu, skladování a výdeje materiálu je samozřejmě možno provádět bez použití funkce „objednávky“. Modul MTZ je dodáván s podporou funkcí pro objednávání materiálu nebo bez těchto funkcí.


Příjem materiálu

Prostřednictvím tohoto modulu je zajišťován vstup materiálu do příslušného skladu. Zabezpečuje vyhotovení potřebných přejímacích dokladů – příjemek - se zaznamenáním potřebných údajů (dodavatel, množství, ceny, skladové místo apod.).

Propojení mezi objednávkami a vstupem materiálu umožňuje rychlou kontrolu objednaného a skutečně dodaného materiálu včetně porovnání dohodnutých a skutečných cen.

Po zaznamenání vstupu (příjmu) materiálu dojde k okamžité aktualizaci skladových stavů materiálů. Materiál pak může být automaticky přesouván mezi různými skladovými místy spolu se zaznamenáním příslušných údajů v databázi materiálů.

U každého materiálu lze evidovat šarži materiálu – jednoznačnou identifikaci dodávky v rámci skladu. Tento údaj je pak významný při dalším zpracování materiálu ve výrobě (zejména pak v podnicích se zavedenou kontrolou jakosti dle norem ISO a HACCP)



Výdej (spotřeba) materiálu

Jednotlivé materiály jsou průběžně vydávány z jednotlivých skladů na základě systémem generovaných dokladů (výdejek).

Z hlediska dalšího toku materiálů jsou jednotlivé skladové položky členěny na tyto okruhy:

Spotřeba přímých výrobních materiálů

Spotřeba ostatních materiálů

Prodej materiálů


Přímé výrobní materiály dále vstupují do evidence výrobního procesu a v něm se „spotřebovávají“ nebo zůstávají dále v evidenci v jednotlivých výrobních střediscích (podrobněji v modulu VÝROBA).

Ostatní materiál (údržbový materiál, ochranné pomůcky apod.) je vydáván a evidován na vrub příslušných středisek, pracovníků (ochranné pomůcky), vozidel (náhradní díly) apod. s možností zjištění celkové hodnoty nebo položkové spotřeby dle jednotlivých středisek, pracovníků, vozidel, a to za kterékoli období.

Při prodeji skladovaných materiálů systém umožňuje vystavení dodacích listů, popř. faktur s prodejními cenami jednotlivých položek.


Materiál je při výdeji do spotřeby oceňován průměrnými cenami příjmu, které se počítají jedenkrát měsíčně.



Evidence skladovaného materiálu

Jednotlivé skladové položky jsou evidovány na „skladních kartách“. Jejich vedení je zajišťováno systémem a jsou online aktualizovány po zaznamenání kteréhokoli údaje o příslušné skladové položce. Systém umožňuje hodnocení stavu skladovaných materiálů pomocí inventur, které provádějí porovnání účetních stavů se stavy skutečnými, a v případě zjištění inventurních rozdílů jsou tyto stavy automatizovaně proúčtovány a skladové stavy opraveny.

Veškeré údaje obsažené v databázi skladovaného materiálu lze průběžně ihned po provedení záznamu příslušného skladového pohybu vyhodnocovat a analyzovat.

Údaje o dodávkách materiálů, o cenách dodávek dle jednotlivých materiálů a dle dodavatelů

Porovnání objednávek se skutečně dodaným materiálem

Údaje o spotřebě materiálů v naturálních i hodnotových ukazatelích dle jednotlivých položek, skupin, středisek, pracovníků apod.

Porovnání skladových a prodejních cen při prodejích materiálů

Údaje o obrátce materiálů apod.

Z databáze je možno zjistit v podstatě libovolné zde zaznamenané údaje prostřednictvím pevně definovaných výstupů nebo v uživatelem definované podobě, která je umožněna generátorem sestav a výběrů.