Příjem a zpracování objednávek zákazníků
a dodacích listů se řeší v rámci modulu ODBYT.
- Systém umožňuje zpracování tzv. „stálých objednávek“. Při tomto typu objednávek je pevně stanoven dodávaný sortiment a množství v jednotlivých dnech v týdnu s možností upřesnění konkrétní objednávky na konkrétní den. Tohoto způsobu objednávek se využívá například u podniků mlékárenských nebo pekárenských. Zde zadáváme požadavky konkrétního odběratele na dodávky výrobků v jednotlivých dnech v týdnu.
- Další možností zpracování objednávek jsou tzv. „individuální objednávky“. Zde se objednávka pořizuje do systému na základě požadavku zákazníka na libovolný den a konkrétní sortiment. Tohoto způsobu objednávání se využívá v podstatě u všech typů podniků.
Pořizovat objednávky je možno do systému buďto „ručně“, to znamená zadáváním údajů prostřednictvím operátorek, nebo elektronickým přenosem objednávky od zákazníka (systém EDI), který je systémem MILSOFT podporován.
- Po pořízení je provedeno zpracování objednávek. Tato činnost zahrnuje sestavení rozvozních linek, možnost hromadných storen množství, úprav množství, záměny výrobků, možnost automatizovaného přesunu objednávky určených výrobků z jednoho dne na jiný den apod. Tyto operace umožňují obsluze využít disponibilního množství výrobků a úpravy objednávek dle individuálních parametrů jednotlivých zákazníků (zákaz krácení množství u zákazníka, zákaz provedení záměny apod.).
- Další fází zpracování objednávek je vytvoření podkladů pro dodací listy z objednávek. Tohoto postupu se využívá v těch typech expedice, kdy je vyskladňováno zboží v kusech (přepravkách, kartonech). Množství na takto vytvořeném dodacím listě lze samozřejmě dále korigovat dle skutečného vyskladnění zboží.
- Jiným způsobem zpracování objednávek je jejich přesun do expedičního vážního systému, expedice zboží a následné vytvoření dodacích listů na skutečně vyexpedované zboží. Tohoto způsobu lze využít u těch typů expedice, kde je vyskladňováno převážně vážené zboží a kde jsou expedice vybaveny elektronickými vahami. Napojení na vážní systém pro tento typ podniků je v IS MILSOFT rovněž řešeno a lze jej nastavit dle použitého typu vážního systému.
- Výše uvedené vytvoření dodacích listů z objednávek je jedním ze způsobů pořízení dodacích listů. Dodací listy lze pořídit i bez použití objednávek ručním zadáním hodnot (množství) nebo s použitím snímače čárového kódu. Snímač lze použít pro běžné EAN kódy. Rozšířením kódu o jeden znak lze volit, jak velké balení se má jedním sejmutím přečíst (kus, karton, paleta apod.). Nastavením snímače a programu lze volit, zda snímač sejme jen identifikaci výrobku a množství určí obsluha, nebo zda sejme i množství. Pevně připojený snímač je možno v zájmu větší mobility obsluhy nahradit přenosným mobilním terminálem vybaveným čtecím zařízením čárového kódu.
V praxi je pak možno výše uvedené způsoby tvorby dodacích listů různě kombinovat (např. elektronické váhy a použití snímačů čárového kódu, použití objednávek u části odběratelů a ruční pořizování dodacích listů u další části odběratelů apod.).
- Dodací listy jsou již při jejich pořízení oceňovány cenou platnou pro konkrétního odběratele (cena se vypočítá na základě zadaných parametrů pro daného odběratele (blíže viz. moduly CENÍK a ADRESÁŘ). Obsluha má dále možnost (v případě, že jí toto nastavením programu umožníme) cenu konkrétního výrobku stanovit přímo při pořizování dodacího listu, nebo stanovit procentní slevu pouze pro daný konkrétní dodací list.
- Tisk dodacích listů se provádí pomocí generátoru tisku. Tento generátor umožňuje zcela volitelně definovat tvar a náplň dodacího listu a následně tisknout různé dodací listy pro různé odběratele dle dohodnutých obchodních podmínek (např. tisk prodejní ceny odběratele na dodací list, uvádění čárových kódů na dodací list, dohodnutý tvar dodacího listu apod.).
- Kromě tisku dodacích listů je možno zpracovat celou řadu dalších potřebných sestav např.
Sumáře za rozvozní linky (rozvozní řidiče)
Sumáře expedovaného zboží
Cenové přehledy a řadu dalších výstupů
Expediční listy atd.
- V programu lze nastavit, zda spolu s dodacím listem bude tištěna rovněž faktura (daňový doklad), nebo zda faktura bude tištěna následně za více dodacích listů prostřednictvím modulu SBĚRNÉ FAKTURACE. Vyhotovení faktury spolu s dodacím listem se využívá především pro účely následných hotovostních inkas za zboží.
- V případě, že je modulem ODBYT zpracováváno tzv. CASH pracoviště (pracoviště, na kterém je zároveň vybírána hotovost jako úhrada za zboží), je umožněno automaticky při vystavení faktury vyhotovit příjmový pokladní doklad a ten zaznamenat do modulu POKLADNA.
Další možností inkasa hotovosti je výběr hotovosti na základě vystaveného dodacího listu vytištěného spolu s pokladní stvrzenkou o převzetí peněz. Hotovost se vybírá formou záloh na úhradu faktury, která bude vystavena až následně (např. při dekádní fakturaci). Pracovník pověřený výběrem hotovosti od řidiče ji zaznamená do příslušného editoru a program automaticky vygeneruje v modulu POKLADNA příjmový pokladní doklad. Na faktuře je pak vybraná hotovost označena jako odečtená záloha od celkové částky faktury k úhradě.
|
|